Η Κρητική Μυθολογία, η αρχαιότερη στον ευρωπαϊκό χώρο έδωσε τις βάσεις για την πλούσια ελληνική μυθολογία. Ο Διόδωρος Σικελιώτης (ιστορικός 1ος π.Χ. αιώνας) μας εξιστορεί ότι η πατρίδα των θεών είναι η Κρήτη. Οι πρώτοι Κρητικοί, οι Μινωίτες ήταν απόλυτα δεμένοι με τη φύση, που λάτρευαν σαν θεότητα. Στην προσπάθεια τους να ερμηνεύσουν τα μυστήρια της Μητέρας Θεάς (Φύσης) γέννησαν μύθους που στην πορεία της ιστορίας υιοθετήθηκαν από τα ελληνικά φύλα που κατέβηκαν στο νησί: τους Μυκηναίους (15ος π.Χ) και αργότερα τους Δωριείς (12ος π.Χ.).
Για την Κρητική Μυθολογία, που εικάζεται ότι ήταν πλουσιότατη, δυστυχώς δεν μπορούμε να έχουμε μία πλήρη εικόνα καθώς δεν έχουν σωθεί καταγραμμένοι κρητικοί μύθοι. Τα μέχρι σήμερα αρχαιολογικά ευρήματα όμως μας επιτρέπουν να συμπεράνουμε ότι κρητικοί μύθοι έχουν διατηρηθεί ή εξελιχθεί μέσα στην ελληνική μυθολογία.
Κάθε τόπος έχει τις δικές του τοπικές παραδόσεις, η Κρήτη όμως μπορεί να περηφανεύεται για της καταγωγή μερικών από τους σημαντικότερους ελληνικούς μύθους. Στην Κρήτη γεννιέται ο πατέρας των θεών Δίας, την Κρήτη επιλέγει ο Δίας για να συνευρεθεί με την Ευρώπη και να γεννηθεί ο Μίνωας, η Κρήτη είναι η πατρίδα του Τάλω, εδώ συναντά ο Θησέας την Αριάδνη, από την Κρήτη ξεκινούν ο Δαίδαλος και ο Ίκαρος.
Τα γνωστά σήμερα μινωικά ανάκτορα είναι η Κνωσός (22.000 τ.μ), η Φαιστός (18.000 τ.μ), τα Μάλια (7.500 τ.μ) και η Ζάκρος (8.500 τ.μ ). Όλα τα μινωικά ανάκτορα που έχουν ανασκαφεί βρίσκονται στην ανατολική Κρήτη. Στην δυτική Κρήτη είναι γνωστή η ύπαρξη του μινωικού ανακτόρου της Κυδωνίας στα Χανιά, το οποίο όμως δεν έχει ανασκαφεί καθώς βρίσκεται στο κέντρο της πόλης (λόφος Καστέλι) σε πυκνοκατοικημένη περιοχή.
Τα μινωικά ανάκτορα ήταν αυτόνομα και ανεξάρτητα μεταξύ τους, αλλά φαίνεται πως ακολουθούσαν μία κοινή πολιτική, η οποία υπαγορευόταν από το κεντρικό, μεγαλύτερο και πολυτελέστερο ανάκτορο της Κνωσού.