Μεγάλες θρησκευτικές γιορτές και σταθμοί της κοινωνικής ζωής συνδέονται με συγκεκριμένα και συνήθως πιο πολύπλοκα φαγητά.
Τα Χριστούγεννα, μετά από την περίοδο νηστείας, το κρέας και συγκεκριμένα το χοιρινό, κατέχει κυρίαρχη θέση στο γιορτινό τραπέζι. Επίσης οι νοικοκυρές ετοιμάζουν τα χριστουγεννιάτικα ψωμιά, που δεν είναι άλλα από τα χριστόψωμα ή σταυρόψωμα, τα οποία διακρίνονται για τον πλούσιο στολισμό και τα ιδιαίτερα σχέδια που διαφοροποιούνται από περιοχή σε περιοχή. Την Πρωτοχρονιά ετοιμάζονται οι κουραμπιέδες, τα μελομακάρονα και η βασιλόπιτα ενώ ανά περιοχή οι νοικοκυρές φτιάχνουν διάφορα γλυκίσματα όπως τα μεθυσμένα κουλουράκια στο Μεραμπέλο, τα ξεροτήγανα στην Ιεράπετρα κ.ά. Την παραμονή των Θεοφανείων συνηθίζονται τα παλικάρια (πιάτο αποτελούμενο από διάφορους σπόρους: φακές, ρεβίθια, φασόλια, κουκιά, σιτάρι), τις Απόκριες οι αγνόπιτες και ο τζουλαμάς, το Πάσχα το αρνί, η μαγειρίτσα (σούπα με εντόσθια αρνιού) και οι αυγοκουλούρες ή λαμπροκουλούρες καθώς και τα καλιτσούνια.
Σε κοινωνικές εκδηλώσεις, όπως σε γάμους, βαφτίσια αλλά και στα πανηγύρια, το κυρίαρχο φαγητό είναι το πιλάφι, ενώ ετοιμάζονται ειδικά ψωμιά,στολισμένα με ιδιαίτερη μαεστρία και τέχνη, τα περίφημα γαμοκούλουρα ή ξομπλιαστά ψωμιά. Επίσης τα ξεροτήγανα, όπως και τα αμυγδαλωτά, είναι γλυκά που προσφέρονται τόσο σε γάμους, όσο και σε άλλα σημαντικά κοινωνικά γεγονότα. Το ποτό που προσφέρεται στους γάμους είναι η σουμάδα καθώς και άφθονο κρασί γηγενών ποικιλιών.
Πηγή: archanes-asterousia.g